questionמה שהיה אמור להיות מחולק למספר מאמרי דיעה שונים כשכל אחד נוגע לבעייתיות של משחקים שונים בספורט האלקטרוני, מתרכז למעשה בסופו של דבר לנושא אחד - CS:GO יצמח השנה באחוזים גדולים יותר מאשר שאר הכותרים המובילים.

 

 


המאמר הוא כמובן דיעה אישית ומהווה מעין תחזית למה שיקרה. חשוב להבין שהמדובר הוא על הרמות המקצועיות של הספורט האלקטרוני המקצועי ולא משחקי casual או Match Making.
כפי הנראה נראה ש - CS:GO יגדל השנה יותר מאשר כותרים כמו League of Legends ו - Hearthstone ויש מספר סיבות לכך.

פשטות:
מבחינה משחקית, CS:GO מציג משחק פשוט וקל להבנה. שחקנים לא צריכים לקרוא הסברים או לבקש עזרה בפורומים כאלה ואחרים בשביל להבין איך בכלל מתחילים לשחק וזאת להבדיל ממשחקים כמו League of Legends ו - Dota2 בהם הבנת המשחק על הדברים השונים בו החל מכמות הדמויות הרבה כשכל דמות מתפקדת באופן שונה וכלה בהבנת התפעול של היכולות (תקיפה והגנה) של כל דמות הופכת את המשחקים האלו לכייפים אולי מבחינת ריבוי העניין שבהם אבל להרבה יותר קשים לשליטה מבחינת ספורט אלקטרוני ברמות הגבוהות של המשחק ולא סתם אנו רואים שליטה ודומיננטיות כמעט בלעדית של אותם שחקנים /קבוצות שנה אחר שנה (fnatic לדוגמא).
גם אם נשווה למשחקי FPS אחרים שהיו בעבר כותרי ספורט אלקטרוני והשנה חוזרים שוב כמו Call of Duty, ההבדל הוא שב - CS המשחק הוא ברובו בעל מישור דו מימדי (לעמוד על רכבת או רמפה ב - A ב - dust2 לא נחשב יותר מדי) ואילו COD הוא משחק בעל מישור תלת מימדי כאשר ניתן להגיע לגגות בניינים ולעיתים לחלונות בקומות שונות ועוד מקומות רבים.

השליטה במשחק:ב - CS:GO המשחק תלוי בבחירה של מספר נשקים, יכולת אישית ומשחק קבוצתי טוב אך במשחק כמו LoL החשיבות של בחירת הדמות (מתוך כל כך הרבה דמויות) בתחילת המשחק, הוא אחד הדברים המשפיעים ביותר במהלך המשחק ולהבדיל מ - CS:GO בו יש אפשרות להחליף נשק לאחר סיבוב גם אחרי הפסד, ב - LoL נשארים עם האותה הדמות (אותם יכולות בדומה לנשק) במהלך כל המשחק.
Hearthstone סובל גם הוא מחוסר שליטה רב במה שקורה במשחק כאשר כל כך הרבה מבוסס על בחירת קלפים בתחילת המשחקים שמלווים לכל אורך המשחק, אך הבעיה היותר גדולה היא הנושא של המזל, אישה קלפים יגיעו ובאיזה שלב של המשחק. המשחק באופן די רב נקבע על פי היכולת של שחקן להרכיב ולחשוב על חפיסת קלפים טובה ולקוות למזל, כאשר המשמעות במהלך המשחק עצמו היא כמעט אפסית (אם השחקן לא מוגבל באופן רציני אבל אנחנו מדברים על ספורט אלקטרוני מקצועי) כאשר השחקן רק משמש ככלי לתגובה והורדת הקלפים ל"שולחן המשחק".
ריבוי הקלפים במשחק הם בטח לא דבר שמועיל לשחקנים להכנס ולהתמקצע אך כנראה שגם בליזארד רואים את זה כי במהלך השנה כפי הנראה יוסרו מהמשחק חפיסות קלפים שהגיעו עם הרחבות ה - Naxxramas ו - Goblins Vs. Gnomes.

העניין לצופה. אלה שמשחקים במשחק וגם אלה שלא:חלק לא פחות חשוב בשנים האחרונות בהתפתחות של כותר לספורט אלקטרוני הוא הצופים וחווית הצפייה.
כהמשך לנושא הפשטות נוצר מצב בו מי שלא משחק במשחקים כמו LoL ו - Dota2 פחות יתעניין (אם בכלל) בצפייה בהם. זה הרבה פחות מעניין לצפות במשחק בו אתה למעשה לא מבין מה קורה, ומול מסך מחשב/טלויזיה למי יש באמת את הכוח להתחיל לנסות להבין חוקים או מטה של משחק. לא, הצופה הרגיל לא ילך לקרוא מדריכים, ויקי ופורומים בשביל להבין משחק שהוא בכלל לא משחק בו.
כאשר משחק נראה כמו סרט מובן פחות או יותר ולשדרנים אין מושגים יותר מדי מסובכים למי שלא משחק את אותו משחק, גם כאן CS:GO מוביל.
משחקים כמו Hearthstone לא יכולים להכנס בכלל בקטגוריה של עניין לצופה שלא משחק את המשחק ולא מכיר את הקלפים ואת החוקים השונים.
המון שחקנים שלא משחקים CS:GO צופים בכל זאת במשחקים ומייד מבינים מה קורה.

ונגיד ויהיו כאלה שיצפו וינסו להבין את המשחק ברמה בסיסית בשביל להבין את LoL מספיק בשביל לצפות בו, כמה פעמים אפשר לראות את אותה המפה (Summoners rift)?

לא סתם כאשר החליטו ב - Turner לשדר החל מהשנה ליגת ספורט אלקטרוני הם בחרו דווקא ב - CS:GO. גם ESPN לא ממש חוסכים מדקות שידור של CS:GO במסגרת רצועות השידור שלהם על ספורט אלקטרוני.

חולי שליטה:

Riot הם חולי שליטה בכל מה שקורה ב - League of Legends, הם מונופול שקובע לקבוצות מתי יעברו שחקנים קבוצות, בוררים בדברים הנוגעים להיבטים של בין שחקנים לארגונים ועוד. יש כאלה שיגידו שמדובר בדבר מבורך וטוב שיש מי שעושה סדר.
זה אף פעם לא טוב באף תחום בחיים כשהגוף שמייצר ומקיים את הטורנירים (הגדולים שביניהם) הוא גם הגוף ששופט וגם הגוף שמעניש את השחקנים/הקבוצות/הארגונים גם בהיבטים שמחוץ למשחק עצמו.
Valve להבדיל לא ממש מתעסקת במה שמסביב יותר מדי ונותנת יד חופשית לגופים המפיקים אירועים לקיים טורנירים, שרק הולכים וגדלים מבחינת הקבוצות והפרסים ובמקרים רבים ההתערבות היחידה של Valve היא במתן חסות לטורנירים מרכזיים (Majors).

CS:GO הוא למעשה Counter Strike, המשחק שקיים כבר מ - 1999 בעוד סביבו המשחקים מתחלפים פעם אחר פעם ובעוד שאר המשחקים מתבססים על קהל השחקנים באותו משחק עצמו, CS:GO מאפשר התפתחות וצמיחה גם לצופים אשר לא נוגעים במשחק עצמו ואולי עם שינוי התפיסה בעתיד גם כאלה שבכלל לא משחקים אף משחק תחרותי (שחקני Casual). ועם הכניסה לרשתות טלויזיה גדולות כמו ESPN ו - Turner בארה"ב אין ספק שצפוי כי המשחק יהיה בעל אחוזי הצמיחה הגדולים ביותר.

תגובות  

+1 #1 org 2016-02-06 16:51
בתור אחד ששחק הרבה שנים cs 1.6 היום פחות יש לי זמן וגם פחות מעניין אותי לשחק אבל מצד שני אני מאוד נהנה לראות משחקים ולעקוב בזמני הפנוי אחרי מה שקורה עם קבוצות בעולם... ועכשיו שאפשר לראות משחקים וטורנירים גדולים במקומות כמו twitch וכו' זה הרבה יותר מהנה...
+1 #2 Ender 2016-02-06 18:27
מצטט את org:
בתור אחד ששחק הרבה שנים cs 1.6 היום פחות יש לי זמן וגם פחות מעניין אותי לשחק אבל מצד שני אני מאוד נהנה לראות משחקים ולעקוב בזמני הפנוי אחרי מה שקורה עם קבוצות בעולם... ועכשיו שאפשר לראות משחקים וטורנירים גדולים במקומות כמו twitch וכו' זה הרבה יותר מהנה...

עכשיו צריך לראות אם שידורי הטלויזיה יביאו הפקה טובה יותר ויותר אופציות ממה שרואים בשידורים כמו Twitch

על מנת להגיב עליך להיות רשום באתר.