olimpic logoהספורט האלקטרוני הוא ענף הבידור בעל הצמיחה הגדולה ביותר בשנים האחרונות אבל עדיין רבים, גם בקרב השחקנים עצמם, מתקשים לקרוא לו ספורט.
ספורט או לא?

רקע

את המונח קבע מי שנקרא אבי הספורט האלקטרוני, אנג'ל מוניוז, כאשר הקים את CPL - Cyberathlete Professional League בשנת 1997, ובאותו זמן למעשה נקבע גם המונח Cyber Athlete.
CPL קיימו במשך שנים רבות את מה שנחשב לליגות ולטורנירים הגדולים והרציניים ביותר בעולם הספורט האלקטרוני ומה שהחל בטורנירים ליחידים במשחקים כמו Quake ו - Painkiller, הפך מהר מאד לאופרציה גדולה הרבה יותר עם תחילת טורנירי ה - CS לקבוצות.

מאז שנולד המונח ספורט אלקטרוני ישנם ויכוחים רבים האם באמת מדובר בספורט כדומה לענפי ספורט מסורתיים אחרים או שהמונח הזה ראוי להשאר בגדר גימיק שיווקי בלבד.

ספורט אלקטרוני - כן!

הגדרת המילון: "משחק בעל אופי תחרותי וחוקים מוגדרים, המשלב בדרך כלל פעילות גופנית או מחשבתית".

כיום הספורט האלקטרוני הוא ענף הדורש משחקנים מקצועיים הרבה אימונים על מנת להגיע ליכולות גבוהות, קורדינציה ואפילו כושר גופני מסויים כאשר רבים מהמתחרים יודעים כי בלי גוף בריא קשה לעמוד בתנאים של שעות משחק רבות רצופות במהלך הטורנירים השונים.
בשל כך מקפידים השחקנים המקצועיים על משטר אימונים קבוע גם במשחק וגם מחוצה לו.

מזה מספר שנים מנסים אף להכשיר את הקרקע ולהפוך את הספורט האלקטרוני כענף מוכר על ידי הועד האולימפי, הקובע אלו ענפי ספורט ישתתפו באירועי האולימפיאדה השונים.
בראש הגופים התומכים בכך עומד ארגון IESF, בה חברה גם ישראל המשתתפת במפגשים השנתיים של הארגון ביחד עם שחקני ספורט אלקטרוני במשחקים LoL, SC, Hearthstone ועוד.

הדרישות של הוועד האולימפי היא שיהיה קיים גוף מפקח שיערוך תחרויות תקופתיות ויקבע את חוקה בה נדרשים לעמוד כל העוסקים בדבר. כמו כן נדרשת הכרה רשמית של הממשלה בתחום ובישראל אף ביקרו נציגי IESF עם נציגי משרד התרבות והספורט אך הפגישה הסתיימה ללא החלטות בפועל.

כאשר מסתכלים על מספר ענפים המוכרים כבר על ידי הועד האולימפי ובהם שחמט, ביליארד, ברידג', קליעה למטרה ועוד, ניתן להבין שכושר גופני הוא לא הדבר העיקרי שקובע והספורט האלקטרוני בהחלט נכנס לקטגוריות המתאימות.

בעבר זה לקח שנים על מנת שמשחק יהפוך לספורט מסורתי. פוטבול אמריקאי הומצא בשנת 1869 אך רק בשנת 1920 הוקמה ליגת NFL. הכדורסל הומצא בשנת 1891 אך רק 55 שנה אחר כך הוכר כענף ספורט עם הקמת ה - NBA.
עם השנים הדברים הופכים למהירים יותר ובדור של היום ייתכן כי לא נאלץ לחכות כ - 50 שנה על מנת לראות את הספורט האלקטרוני מוכרז באופן גלובלי כספורט רשמי.

ספורט אלקטרוני - לא!

הרבה קהל, הרבה בידור, הרבה מתח אבל חסר היבט אחד חשוב בספורט האלקטרוני שיקבע את עתידו כספורט מוכר וגם ל - IESF, כמרימי הדגל במאבק להפוך אותו לספורט רשמי אין תשובה על כך, והוא המשכיות.

חברות המשחקים לוחצות על שינויים במשחקים על בסיס כמעט שבועי בעדכונים שחלקם משפרים וחלקם משנים את המשחקיות בכל פעם.
כמו כן מעוניינות מפתחות המשחקים, ביחד עם מייצרות החומרה (כרטיסי משחק, קונסולות ומחשבים) בשינויים תמידים שיגרמו לכסף להמשיך לזרום ורוב המשחקים לא ממשיכים להתקיים בצורתם המקורית יותר ממספר שנים.
אפילו Counter-Strike, הנחשב לותיק בספורט האלקטרוני, עבר לא מעט גלגולים עד שהגיע לגרסאת CS:Global Offensive המשוחקת כיום.

כאשר מדובר בדברים טכניים כמו תוכנה, להבדיל מהספורט המסורתי, תמיד נצטרך את תמיכת החברה המפתחת, ללא ידיעה האם הם יהיו מעוניינים בתמיכה שכזאת או בכלל האם אותה חברה תמשיך להתקיים.

היבט נוסף הוא כי הועד האולימפי הגיע למסקנה בשנים האחרונות כי יש יותר מדי ענפי ספורט מוכרים ולכן ענף ספורט אחד פשוט יבוא על חשבון ענף ספורט אחר במשחקים האולימפיים.
לדוגמא, בשנים האחרונות נערך מאבק עיקש בתחום השייט כאשר מספר מדינות מעוניינות להכריז על גלישת הקייט כספורט אולימפי אך הוועד האולימפי הודיע כי הדבר יבוא על חשבון ענף אחר שיורד מהתחרויות, גלישת הרוח.

איזה משחק יהיה הכותר המתאים? איזה ז'אנר - FPS, MOBA ואחרים? האם חברות הפיתוח יפסיקו לערוך שינויים במשחק עם הפיכתו לרשמי? מי יתמוך במשחק לאורך שנים רבות (אולימפיאדה נערכת רק פעם ב - 4 שנים) ועוד שאלות רבות שהופכות את הדבר, כיום, לבלתי אפשרי המשאיר את הספורט האלקטרוני כ....רק משחק.

 

על מנת להגיב עליך להיות רשום באתר.