question 50x69המושג ספורט אלקטרוני קיים מזה כ - 15 שנים וצבר תאוצה בקצב מסחרר בשנים האחרונות. כאחד שנחשב אוהד נלהב של גיימינג וספורט אלקטרוני עולה אצלי בכל תקופה השאלה האם באמת יש דבר כזה ספורט אלקטרוני?
לאחרונה אני יותר ויותר בטוח שאין כזאת חיה שנקראית ספורט אלקטרוני.

מי שעקב אחרי האתר מכיר את הדיעות שלי בנוגע לספורט אלקטרוני כנלהבות ובעד ההכרה בשחקנים מקצוענים כספורטאים לכל דבר, בדיוק כפי שענפי אחרים שאינם ספורט מסורתי, משוחקים במשחקים האולימפיים ונחשבים כענפי ספורט, כדוגמאת שחמט.

תחום הגיימינג עבר לא מעט תהפוכות וצעד צעדים גדולים לקראת הפיכתו למה שנקרא ענף ספורט והמושגים ספורט אלקטרוני וסייבר אתלט נקבעו כבר בסוף שנות ה - 90 על ידי מייסד CPL, אנג'ל מוניוז.

esport

התחרותיות בגיימינג החלה כבר בשנות השמונים המאוחרות בחנויות הארקייד כשתחרויות נושאות פרסים הוכרזו במשחקים כמו פק-מן, דונקי קונג ועוד אך פרצו דרך עם הכרזת טורניר ה - Quake הגדול הראשון, שנקרא Red Annihilation בשנת 1997. הטורניר נתמך על ידי חברת מייקרוסופט והפרס הראשון והמרשים היה מכונית הפרארי האדומה הפרטית של מייסד חברת ID Software, ג'והן קרמק.הטורניר הפך להיות הצעד הראשון של הגיימינג לקראת הספורט האלקטרוני עם הכנסת התחרותיות לתחום במקביל לטורנירים נושאי פרסים מרשימים.

CPL הם אלו שהוסיפו את הנדבכים הבאים בבניית ההגדרה ספורט אלקטרוני היו כאשר הם החלו להוסיף את המשחקים Counter-Strike ו - WarCraft III, שהיוו את אבני הדרך לספורט האלקטרוני.
משחקים אלו הביאו תנופה שבעקבותיה התאגדו השחקנים תחת חברות כלכליות, קיבלו ספונסרים שבחלקם חברות גדולות בעלות ממון רב ועוד.
רבים החלו להבין כי הטורנירים ארוכים ודורשים ערנות וריכוז רב והחלו להתאמן באופן סדיר גם בהיבט הפיזי והתזונתי במקביל לקיום משטר אימונים במשחק באופן מסודר.

אט אט הפכו חלק מהמשחקים למעשה לדבר שבהחלט ניתן להגדיר אתו כספורט אלקטרוני ומספר מדינות בעולם אף החלו להכיר בכך באופן רשמי ומשרדי הממשלה החלו תומכים כלכלית ומנהלית בנושא. ניתן לראות מדינות כמו בולגריה, שהיתה המדינה האירופאית הראשונה לקחת את הצעד, ואחריה מדינות נוספות כמו דנמרק, פולין ועוד.

 

E-sports-Arena-22

כללים התווספו לחוקות השונות ודיונים רבים נערכו לקראת הפיכת התחום הצעיר יחסית לספורט מוכר עד רמת דיבורים על מאפיינים נלווים החל מנושא שתיית משקאות האנרגיה המרובים המכילים קפאין שבכמויות גדולות יכול לגרום לחוסר יציבות בידיים ועד לנושא הצורך לבדיקות שימוש בחומרים משפרי ריכוז כמו רטאלין והיתרון/חסרון שלהם בשימוש בגיימינג.

מאפיין נוסף וחשוב לא פחות בספורט בעולם המודרני הוא המדיה והצופים כאשר השיפור בתשתיות האינטרנט, החדירה המהירה של האינטרט רחב הפס, טכנולוגיות העברת וידאו ואתרים כמו Twitch.tv הביאו את הספורט לרמת העניין שמספר ענפי ספורט אולימפיים היו מתקנאים בו ורשתות גדולות החלו מתעניינות באופציות השידור גם בדרכים מסורתיות יותר כמו שידורי טלויזיה, כדוגמת רשת CBS אשר חתמה במהלך 2012 עם ליגת MLG על בלעדיות שידור מאחר ועל פי נתוני הצפייה שלהם באותו הזמן מדובר בכ - 3 מיליארד דקות של צפייה בכל חודש ברחבי העולם.
דוגמא נוספת היא משחקי CGS שבה היתה חברה גם רשת SKY העולמית ששידרה מספר משחקים בערוץ SKY SPORT במיזם גדול מימדים בתחום הגיימינג שהעמיד סך פרסים של 5 מיליון דולר (בפרוייקט שבסופו של דבר כשל ופשט את הרגל).

במהלך 2008 אף סוכם כי במסגרת אירועי הפתיחה של אולימפיאדת בייג'ין ייערכו טורנירים שונים בגיימינג.

אז הכל למעשה ורוד ויפה וגם אני כאמור הייתי מחסידי המאמינים בספורט האלקטרוני ובעתיד שלו. כמו כן פרסמתי לא מעט בנוגע להתפתחות וההתקדמות בנסיון להכניס את הספורט האלקטרוני כספורט תחרותי במשחקים האולימפיים (להבדיל מהאולימפיאדה) בדיוק כמו שענפים כמו שחמט הוגדרו כך, אבל משהו בכל זאת השתנה ולמרות שנראה שקיימים כל המרכיבים המתאימים למתכון המושלם, חסר בכל זאת משהו אחד - עקביות.

Esports world cup 2599424b

תחום הגיימינג הוכיח פעם אחר פעם כי מדובר בעולם חסר עקביות שבו לא מעט רוצים להיות אלה ש"מגלים את הגלגל", גישה שהספורט המסורתי והאנשים המנהלים אותו פחות מקבלים והגישה היא גם בהחלט פחות נכונה עבור כל ענף ספורט כלשהו.

חוסר העקביות מגיע בראש ובראשונה ממארגני הטורנירים עצמם. CPL למעשה קרסו בשל אותה הגישה שהחלה את הדרדרות הספורט האלקטורני כבר לפני מספר שנים לאחר שהחליטה שעקביות היא דבר מיותר וזנחה את המשחקים הפופולריים ביותר (CS ו - WCIII), שבאותה תקופה היו בשיאםו קיימה סבב עולמי על סך פרסים של מיליון דולר במשחק שזה עתה יצא לשוק ונקרא PainKiller. אותה חברה המשיכה בכיוון הזה למרות הכשלון של המשחק כאשר בשנה שאחר כך בחרה במשחק, World In Conflict של חברת Sierra, שבכלל עוד לא יצא לשוק באותו הזמן והיחידים ששיחקו בו הם השחנים המקצוענים שקיבלו גישה מוקדמת אליו.
בשנים אלו נחתמו חוזים עם מפיצות המשחקים כך שהמשחקים שלהם יהוו המשחק מהרכזי ואילו המשחקים האחרים לא ישוחקו כלל או יהוו כטורניר צדדי בלבד.

אבל הרי כל זה לא משנה כי היו עוד חברות לא פחות גדולות שהמשיכו את המסורת ושמרו על עקביות במשחק - WCG, ESWC, WSVG ועוד. חלקם הצליחו להתקיים ולהתפרנס וחלקם בחרו במודלים פחות מתאימים ובחירות הזויות שונות (תחרות מלכת היופי לגיימריות בהצבעה מקוונת של הקהילה בזמן שהן באות להציג את הכישורים שלהם במשחק??!!!). אז מה הבעיה?

tumblr m88puklaZB1r543i2o1 1280

יש בעיות רבות שניתן לדבר עליהם החל המתדמית של אלה שבוחרים בתחום ועד להחלטה האם בכלל להשקיע ב"קריירת" ספורטאי אלקטרוני אך הגורמים העיקריים הם דווקא אלו האחראים על המשחקים.

חברת Valve וחברת Blizzard הם הבעיה. שתי החברות בחרו לקחת את הכותרים שלהם ולגרום להפסקת השימוש בהם באופן פעיל בטורנירים ואירועים גדולים.
חברת Valve עשתה את הנסיון הראשון כבר עם CS:Source (גרסאת CS:CZ אינה נחשבת מאחר ויצאה רק כגרסאת ביניים כדי להכניס כסף בזמן שהפיתוח של מנוע Source התעכב זמן רב) שיצר קהילה לא קטנה ואף החלו להתקיים בו טורנירים שהגיעו למימדים מרשימים אך לא להצלחה של CS:1.6. בכל הזאת המשחק עדיין לא לקח את מקומו של קודמו.

ב - Valve החליטו לעבוד על גרסא חדשה לגמרי שיצאה במהלך השנה שעברה והפעם הבינו שכדאי לתת גם רוח גבית לאותה גרסא. החלטה ראשונה - הפסקת המתמיכה הטכנית ב - CS1.6.
החלטה שנייה - דחיפה ושיווק אגרסיבי של המשחק החדש.
החלטה שלישית וגורלית - תמיכה באירועים גדולים שיקיימו טורנירים ב - CS:GO ולא ב - CS1.6.

Blizzard אף היא לא שמרה על ההצלחה, מבחינת ההתאמה לספורט אלקטרוני, של WC III (ובזמנו גם SC) והפסיקה את התמיכה הטכנית בו, בעיקר עם יציאת WOW, וכמו כן הוציאה את המשחק SC2 שלמעשה הפסיק לגמרי את השימוש העיקרי ב - CS.

אם נסקור את כלל ענפי הספורט הקיימים, המוכרים כענפים רשמיים על ידי גופים שונים (לאו דווקא רק הוועד האולימפי), נגלה שרובם ככולם הם ענפי ספורט ותיקים וספציפיים שקיימים החל מעשרות שנים אחורה ועד מאות ואלפי שנים.
לקיים רשמיות ותחרותיות בתחום שלמעשה אין בו המשכיות זה דבר שלא יקרה לעולם. לקיים עולם בו שחקן הכדורגל המצליח ביותר יכול להשקיע שנים של אימונים רק בשביל לדעת שאולי בשנה הבאה משנים לו את המשחק בצורה כל כך משמעותית זה דבר בלתי אפשרי.

מספר חברות כבר הודיעו כי הספורט האלקטרוני הרבה פחות מעניין אותם בשנים האחרונות כדוגמת אולפן Respawn  המוציאים בקרוב את אחד מהמשחקים בעלי ההייפ הגדול, Titanfall, שבראיונות למדיה הודיעה מייסד האולפן כי הם אינם חושבים בשלב זה להתמקד בספורט האלקטרוני. מדובר באותו אדם שפיתח את המשחק COD:MW, שגרר סביבו קהילת ספורט אלקטרוני לא קטנה.

אז להתראות ספורט מקצועי....שלום תחביב יקר!

על מנת להגיב עליך להיות רשום באתר.